Skien met kids in Fiss

Bijna 3 jaar geleden gingen we voor het eerst skiën met de kids. Oftewel, Yuki (toen 2,5) en Ravi (toen 7mnd) en opa mee als versterking in één van de aller dikste hotels van Saalbach het Alpine Palace hotel. Alles helemaal goed uitgedacht en gedaan en eerlijk toegegeven; wat een succes was dit. Enige nadeel was dat we niet aan de kinderpiste zaten. Hiervoor hadden we gekozen omdat Yuki met 2,5 nog niet mocht skiën maar ze bleek een natuurtalent dus mocht ze meedoen met de Mini Skiclub en moesten we alsnog elke ochtend om half 10 met álle ski’s en spullen 15 min door het dorp banjeren naar de kinderpiste. Helemaal zuur haha. Dus  top 1: zorg ervoor dat je aan de kinderpiste zit. De kids lever je namelijk om 09:30 ‘s ochtends af bij hun skiklasje en daarna kan je via die piste zelf omhoog.
Dit jaar gingen we skiën zonder versterking en met 3 kids en hebben we maar 1 week van te voren geboekt dus zitten we nog niet aan de kinderpiste maar goed. We’ll see. Yuki is een stuk ouder namelijk 5,5 Ravi is 3 en Xan 1. Kan dus alle kanten op deze trip. We boekten super last minute en via mijn vraag op Instagram naar echt de áller chillste, luxe en meest kindvriendelijke ski hotels kreeg ik toch een partij amazing hotels binnen niet te doen. De chillste hotels om te gaan skiën met kids lijst vind je hier en wij kozen uit deze lijst Schloss Hotel Fiss. 5 sterren, een mega gave kidsclub, een zwembad met sauna, stoombad en glijbanen, een goed restaurant en aan de piste. Dit kan niet misgaan. Toch? Lees hier alle tips over Skien met kids in Fiss! Wil je exact zien hoe deze week eruit zag? Dan verwijs ik je naar de highlight die ik op Instagram aangemaakt heb, die vind je hier en dan zie je exact wat we de hele week gedaan hebben en hoe het was!

De autoreis

Hier maakte ik mij nog het meest zorgen om omdat Ravi als baby echt de aller chillste was en überhaupt nooit jankte en Xan het echt op een brullen kan zetten. En drie is toch echt anders dan twee en ik nu dus vanaf de front seat alles moest managen en er niet naast kon zitten. We zetten de wekker om 03:00 en haalden om 03:30 alle kids slapend uit bed. Deze had ik ‘s avonds hun chillpak aangedaan zodat we ze zo slapend en wel in de auto kon zetten. Iedereen bleef slapen en net toen we weg wilden rijden zei Yuki ‘Ik moet plassen’. IRRITANT hahaha maar beter nu dan als we net de a10 oprijden. Dus Yuki laten plassen en toen weggereden. Meteen even getankt en de kids vielen al snel weer in slaap. Rond zeven uur half acht werden ze allemaal wakker en Xan kotste om half 10 zijn hele fles melk eruit hahahaha wat zuur. Letterlijk. Ik had een flesje melk gemaakt want hij kan nogal kwaad worden als ‘ie wakker wordt en niet meteen zijn melk krijgt maar die had ie dus zonder dat ik het doorhad in één keer opgedronken en het schijnt dat melk in de auto niet de beste combie is want daar gaan kindjes heel snel van spugen. Dit wist ik al maar totaal niet aan gedacht. Helaas. Dus snel een tankstation opgezocht, hem een nieuwe outfit aangedaan en iedereen laten plassen en vol gas weer door. Daarna hebben we nog één keer een mini plas en tankstop gemaakt en in acht uur waren we bij het hotel.

Tips voor de autoreis

Ik neem altijd (teveel) eten mee maar niets is zo kut als klierende kinderen die honger hebben of die je niet even kan afleiden. Ik maak dus altijd verschillende zakjes. Zodat als je ze iets gezonds wil geven ze niet opeens een doosje smarties zien en je daar weer oorlog over krijgt. Ik koop van die grote sluitstrip zakken en vul er eentje met koeken zoals Ella’s Kitchen baby koeken, Evergreens, ontbijtkoek, kinderkoekjes en van die zakjes met speculaas koekjes enzo. Dan heb ik een zakje met kleine zakjes snoep, smarties en andere troep. Een zak met fruit en groente. En een zakje met knijpfruit en dat soort baby dingen. En uiteraard broodjes met pindakaas, appelstroop en kaas en worst. Ik maak ook altijd een zak voor de terugweg en die laat ik in de auto liggen mocht je dan geen tijd of zin hebben om boodschappen te doen heb je dat ook weer getackled. Ik heb sowieso altijd teveel maar dat was nu wederom wel handig want heb 0 keer een supermarkt hoeven zoeken en omdat Xan de hele tijd mee de hort op moest had ik genoeg knijpfruit en koekjes mee voor als hij het tijdens de skiles van Ravi op een schreeuwen zette of als we hem al naar bed brachten voor de lunch.

Skien met kids in Fiss

Van heel veel mensen kregen we Fiss door als dé perfecte plek om met kids te gaan skiën. Super kindvriendelijk, groot gebied, heel veel voorzieningen en echt een kinderplek. Nou niets was minder waar. Fiss is een heel leuk, gezellig, knus en kindvriendelijke plek. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een skigebied heb gezien waar ze zoveel leuks hebben voor kids. Echt ongelooflijk.

Skiles voor kids in Fiss

Het stukje waar ze leren skiën in Fiss is echt fantastisch. Dit heet Bertha’s kinderland en is een heuvel ingedeeld in allerlei kinder ski niveaus. Groen zijn de Bambini’s dus vanaf 3 jaar, dan heb je Blauw voor K1 en Rood en Geel etc etc De kids breng je hier om 10uur voor hun lesje en dan is het eerste deel tot 12 uur. Dan kan je ze ophalen of daar laten lunchen en dan is het tot vier uur. Echt top geregeld. Ravi vond een hele dag teveel (sowieso zou ik eigenlijk pas met 4 jaar gaan skiën want Ravi in zijn klasje zaten de eerste les negen kids en na twee dagen nog maar drie) dus die haalden we om twaalf uur op. Xan was net nog geen twee dus die mochten we helaas (enige nadeel aan het hotel) niet achterlaten in de kidsclub.
Skien met kids in Fiss
Maar Bertha’s Kinderland heeft een heel leuk speeltuintje en er zit een groot restaurant bovenaan de piste dus we vermaakten ons prima. ‘S ochtends namen we een taxi of de skilift naar Ravi’s lesje, dan keken we met Xan even en gingen we daarna in het zonnetje in de speeltuin spelen. Rond elf uur had Ravi z’n klasje pauze en gingen ze naar binnen om op te warmen en wat koekjes te eten en dan gingen wij altijd bij het restaurant op de piste even wat eten of drinken. Om twaalf uur haalden we Ravi weer op en dan was het om één uur alweer lunchtijd in het hotel. De kids aten of in de kidsclub of met ons en Xan ging dan altijd naar bed. Na het slaapje van Xan gingen we op de piste aan het hotel nog skiën of sleeën en daarna altijd een paar uur zwemmen. Even chillen op de kamer en dan lekker eten in het restaurant. Speciaal voor kids opende het restaurant altijd om half zeven. Dan lieten wij de kinderen meteen eten en daarna gingen ze spelen met de rest van de kids in de kidsclub. Dan namen wij een voorgerecht en brachten we de kinderen naar bed zodat wij heerlijk rustig samen konden eten en nog even een afzakkertje in de bar konden nemen. Top!

De pistes in Fiss zijn allemaal goed onderhouden en makkelijk te skiën. Yuki ging na haar eerste les overal al vanaf zelfs de rode. Het is echt een gebied wat gemaakt lijkt te zijn voor kinderen. Onderweg kom je van alles tegen. Zoals Yuki’s favoriet het Heksenbos. Dit is een bospad waar je onderweg allemaal heksen tegenkomt die in de bomen hangen, je skiet langs een draak die brult en waar allemaal rook uit zijn bek komt. Je gaat door tunnels waar je beren hoort brullen en er zijn verschillende soorten schansen. Echt te leuk! Overal bij elke afdaling zit er wel iets voor kinderen bij. Een schansje, een tunneltje waar ze doorheen kunnen skiën of een boksbal waar ze onderweg een ram tegen kunnen geven. Een poppetje die je kan high fiven of een grote beer of leeuw waar je doorheen kunt skiën. Ik heb echt onwijs veel geskied maar zoiets gaafs heb ik nog nooit gezien!  Je kunt ook gemakkelijk door skiën naar andere dorpen zoals Serfaus en ook dit is prima te doen met kids. Yuki ging met haar ski juf vanaf dag twee al dit soort tochten maken dus ik denk dat we volgend jaar met Ravi erbij ook al dit soort uitjes kunnen gaan maken!

Hotel met een goede kidsclub is echt een must

Skien met kids in Fiss

Schloss Hotel Fiss is echt een fantastisch hotel. Echt alles is perfect geregeld. Je bent echt op vakantie. Het is natuurlijk allemaal super de luxe maar toch heeft het nog steeds de gezellige vibe van een familiehotel. Dus overal zijn kids, spelen kids en zitten kids en niemand lijkt zich hier echt aan te storen. Ze hebben het restaurant ook ingedeeld in verschillende area’s. Super handig want wij zaten dus omringd met ouders en kids van dezelfde leeftijd en mensen met oudere kinderen (pubers) of geen kids zaten helemaal aan de andere kant zodat niemand echt last had van elkaar.
De kidsclub hier was ook echt een cadeautje. De kids vonden het er zo leuk dat we super veel ‘me time’ kregen op deze manier. Enige nadeel was dat de kidsclub pas vanaf 2 jaar is en we Xan dus niet alleen achter mochten laten om bijvoorbeeld te gaan skiën.
Wel mochten we ze met z’n drieën daar brengen om te gaan eten of om een drankje te gaan doen in de bar. Er zijn allerlei juffen die meerdere talen spreken en ze organiseren de leukste dingen. Koekjes bakken, zwaarden maken, maskers versieren echt elke dag hebben ze wel iets. Daarnaast hebben ze driehonderd spelletjes en puzzels en een hele knutsel en kleur tafel. Lego, Duplo, Auto’s een poppenhoek en een keukentje. Echt alles wat je je maar kan bedenken. Het is gewoon een soort kinderdagverblijf. Kinderen mogen daar ook lunchen en avondeten dus als ze allemaal wat ouder zijn kan je ze gewoon daar laten eten met z’n alle. Een goede kidsclub is dan ook echt een muts hebben we gemerkt. Dat geeft je zoveel vrijheid. Uren hebben we heerlijk samen in de zon gezeten met een biertje terwijl de kids lekker met hun nieuwe vriendjes in de kidsclub speelden. Echt fantastisch!

Schloss Hotel Fiss
Skien met kids in Fiss

Wij boekten heel last minute, naar aanleiding van mijn vraag op Instagram wat de aller chillste hotels zijn om te gaan skiën met kids, Schloss hotel Fiss. Beslist niet goedkoop, maar skiën is sowieso een dure hobby en als je met 3 kleine kids onder de 5 jaar gaat moet je het ook goed voor jezelf regelen. We hadden ook gekeken naar chalets (Die zijn een stuk goedkoper) maar ik zag mezelf al door de sneeuw ploeteren naar de supermarkt met 2 jankende kinderen. En dan elke dag zelf het ontbijt, diner en lunch draaien, nou nee bedankt. Ik wilde echt chill skiën met kids. Zelf ook genieten, gewoon echt vakantie hebben. Nou dat is gelukt hoor. Wat een top hotel. We hadden een Eiskristall deluxe family suite in de east wing geboekt en dat is een mooie, ruime kamer met een klein zithoekje, een ruime en super de luxe badkamer en Yuki en Ravi hadden een soort van eigen kamer die met je met een schuifdeur dicht kon doen. Dan konden ze wel nog zelf naar de badkamer dus echt super handig!

Luxury board @ Schloss Hotel Fiss

Ik weet niet of je automatisch luxuryboard boekt of dat er ook andere opties zijn maar dit was voor ons echt perfect. Sowieso was het eten echt waanzinnig goed. ‘S ochtends was er een extreem uitgebreid en heerlijk ontbijt. Zodra ‘jouw ober’ (je zit de hele week aan dezelfde tafel met dezelfde ober dus die weet exact wat je wil mega relaxed) mij binnen zag komen ging hij direct koffie voor ons maken. Dus zodra ik alle kids met broodjes en eieren aan tafel had stond er al een schuimende cappuccino op mij te wachten. Onbetaalbaar deze service wat mij betreft. We lieten dan eerst de kids ontbijten en dronken koffie en omdat de kidsclub om 08:30 al open gaat gingen de kinderen daarna met hun vriendjes spelen bij de kidsclub zodat wij heerlijk rustig samen konden ontbijten. Echt goud. Daarna haasten en iedereen op tijd naar zijn skiklas krijgen, maar dat halfuurtje rustig zitten en eten was echt zo lekker. Als de kids klaar waren met skiën gingen we terug naar het hotel om te lunchen. Vanaf 13:00 was er een buffet, wederom super uitgebreid en onwijs lekker. Elke dag wat anders en altijd vers en super goed. Twee soorten pasta’s, vlees of vis, verse soep, salades, heerlijke kazen en oneindig veel taartjes, koekjes en andere heerlijke zoetigheden. Xan brachten we naar bed en Yuki en Ravi lunchten met ons mee of deden dit met hun vriendjes in de kidsclub. Zo zaten we gewoon een aantal middagen op het terras van het hotel in de volle zon met een ijskoud biertje samen uitgebreid te lunchen. Echt genieten! Als Xan wakker werd gingen we weer de piste op of sleeën en daarna altijd uitgebreid zwemmen.

Zwemmen en lekker naar de spa @ Schloss hotel Fiss
Skien met kids in Fiss

Elke dag na het skiën gingen we met z’n alle naar het zwembad. In de kamers hangt voor iedereen een badjas, zelfs voor de kleintjes echt zo schattig en ook voor iedereen zijn er zwembad slippers op de kamer. Het zwembad is echt next leven hier. Je hebt een mooi groot bad met allemaal heerlijke bedjes waar je kunt chillen of een tukje doen. Een heerlijk buitenbad en nog een extreem warm bubbelbad buiten aan de piste. Dan is er nog een apart kinder zwembad en een fantastische glijbaan waar je met van die grote rubber banden af kan. En nog een glijbaan die voor ook wat kleinere kindjes leuk is. Echt overal is aan gedacht. In het babyzwembad liggen speeltjes, emmertjes, gietertjes en ander speelgoed. Alles is super goed onderhouden en mega schoon. De spa is echt next level, die zit aan de andere kant en is zo über luxe, mooi en relaxed dat je wenst dat je er nooit meer uit hoeft. Echt een mega aanvulling want als het een dag lelijk weer is of niet iedereen wil skiën dan hoef je je niet te vervelen en kan je je hier de hele dag vermaken!

Kidsclub & Gameroom

De kidsclub bij Schlosshotel is echt next level ook. Het is gewoon een soort van hele luxe, grote en knusse crèche. Bakken met Lego, Duplo, blokken, knutselspullen, een keukentje en stapels met leuke gezelschapsspellen. Ook de ‘juffen van de kidsclub’ zijn echt super lief en de hele dag met de kinderen aan het spelen. Ze verschonen luiers, helpen ze naar de wc en eten met ze als je dit wil. Echt onmisbaar tijdens zo’n vakantie! Maar er is ook een soort van Game Room voor pubers met overal X boxen en flatscreens, een klimmuur, air hockey, tafel voetbal en allerlei andere spellen. Dus tieners hoeven zich hier ook echt geen seconde te vervelen.
Skien met kids in Fiss

Doordat de kidsclub zulke ruime openingstijden had 08:30 tot 21:30 konden wij elke dag samen eten en heerlijk ongestoord kletsen. ‘S avonds lieten we de kids eerst eten om half zeven en dan namen wij van het buffet een paar lekkere hapjes en dan gingen de kids naar de kidsclub. Dan dronken wij een wijntje en namen we een voorgerecht van het (6 gangen menu) en daarna brachten we de kids naar bed. Als die sliepen deden we de babyfoon aan en gingen beneden rustig uitgebreid dineren en in de bar hangen. Echt geweldig! Het is echt geen goedkoop grapje maar het was elke euro meer dan waard. We hebben zoveel tijd samen gehad, echt zo gezellig! Er zijn ook heel veel Nederlanders in het hotel (wat niet perse mijn favoriet is) waardoor de kids echt in no time vriendjes maken en je ze dus de hele dag kwijt bent. De kinderen hadden echt de vakantie van hun leven en wij eigenlijk ook. Dus ga je skiën met kids bespaar dan niet op je hotel dat is mijn belangrijkste tip!

Skien met kids

Nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar Skiën met kids is toch wel één van mijn favoriete vakanties. Hoe ouder ze worden hoe makkelijker en hoe leuker, dat zeker. Maar het is wel echt genieten. Onze eerste keer skiën met kids was in Saalbach en toen had ik wel een beetje aprés-ski fomo moet ik zeggen. Daar lunchten we elke dag op de piste naast de kinder skischool en dat was altijd dikke party. In Fiss wordt er zeker ook ge-aprèskied alleen het hotel was zo chill dat we stiekem toch echt heel veel tijd daar doorbrachten. Maar Hexenhalm wordt een beetje gezien als dé après-ski tent van Fiss en die zit letterlijk recht tegenover het hotel. Dus in theorie kan je met je sleetje zo knetterlam naar huis sleeën.  Wil je meer tips voor après-ski plekken in Fiss, Serfaus en Ladis klik dan hier.
Skien met kids in Fiss

Ben je benieuwd naar alle andere hotels die ik heb uitgezocht om écht relaxed te gaan skien met kids? Klik dan hier.
Wil je meer weten over het hotel, hoe Fiss eruit ziet en wat we daar allemaal gedaan hebben? Check dan mijn Skiën met kids in Fiss tips highlight op Instagram.