Naar Curacao met kids

Heerlijk twee weken naar Curacao met z’n viertjes, wat keek ik daar al tijdens mijn zwangerschap naar uit. Geen idee hoe alles zou lopen en hoe gebroken de nachten zouden zijn en hoe het leven met twee kids ons zou afgaan etc. Maar vol vertrouwen boekten wij bij Tui deze reis. Even na de eerste maanden die, hoe je het went of keert, toch heftig zijn. Zon, zee strand en geen Kerst stress of gedoe. Heerlijk! Meteen ook lekker Oud en Nieuw vieren daar, wat zouden we 2019 geweldig afsluiten. Maar dat het zo’n aanrader zou zijn hadden we nooit verwacht.

Iedereen en alles op Curacao is zo kindvriendelijk. Overal waar je komt (of dit nu een luxe resort of restaurant is of bij een klein tentje aan het strand) zijn kinderstoelen, is een kindermenu en aangezien veel restaurants een terras of tuintje hebben is er altijd wel plek voor ze om te spelen. Ook zijn er best veel speeltuintjes, bij of naast restaurants, in hotels en zelfs op het strand.

Reistips voor een te gekke vakantie naar Curacao met kids
Naar Curacao met kids

Boek een nachtvlucht of een vlucht op een gunstig slaap tijdstip

Waar iedereen het meest tegenop ziet volgens mij zijn de vlucht en de jetlag. Begrijpelijk want dik tien uur is niet niks en het tijdsverschil is ook best wel groot, maar ik vind dat al dit soort dingen je er niet van moeten weerhouden. Nu gaan er naar Curacao onwijs veel vluchten dus je hebt genoeg keus in tijden. Wij vlogen met de nieuwe Tui Dreamliner en dat was echt fantastisch. Super de luxe, mega ruim en heel lief en kindvriendelijk personeel. Er zaten ook enorm veel kids op deze vlucht dus al piepte er eentje even dan was dat echt niet direct een probleem. Ze hadden geen bakjes of babybedjes meer voor ons maar we hadden geweldige comfortseats geboekt en die zaten zo ruim dat er zelfs achter onze stoelen ruimte was voor Yuki om rond te kruipen en spelen.

Naar Curacao met kids, hoe zit dat met die jetlag?

Van die jetlag heeft natuurlijk iedereen last. De eerste avond zaten we rond tien uur ‘s avonds lokale tijd in de auto en Ravi was alweer in slaap gevallen, Yuki keek lief en vermoeid uit het raampje van onze nieuwe auto en vond het allemaal reuze interessant. Toen we aankwamen hebben we het huisje bekeken, Ravi een extra fles gegeven en in bed gelegd en met Yuki nog wat koekjes gegeten en toen zijn we met z’n alle tegelijk gaan slapen rond elf uur. Half zes was iedereen weer wakker en om zeven uur begonnen we gewoon de dag. De eerste avonden zijn we allemaal voor tien uur naar bed gegaan en als je dan om vijf uur ‘s ochtends wakker wordt ben je nog steeds redelijk uitgeslapen. De terugweg was trouwens helemaal top, de eerste drie dagen in Nederland schrokken we telkens wakker om kwart voor negen!

Wat is handig om mee te nemen in het vliegtuig en voor op reis?

Speeltjes en cadeautjes
Ik had bij de HEMA allemaal kleine, leuke cadeautjes gekocht voor Yuki. Kleurtjes, kleurboekjes, stickertjes, een autootje een klein knuffeltje en een Woezel en Pip boekje met een electische pen. Naast speelgoedjes zijn boekjes en een Ipad met spelletjes en Nederlandse filmpjes vooral voor in het vliegtuig een absolute must. Wij hadden speciaal een koptelefoon gekocht voor in het vliegtuig maar ze vond haar Kikker & vriendjes filmpjes op de Ipad toch leuker. En de films die we in het vliegtuig keken vond ze net zo leuk zonder geluid. Of het echt een miskoop is durf ik nog niet te zeggen, denk meer gewenning want af en toe vond ze het wel leuk om ‘m op te zetten. Wie weet gaan we ‘m nog eens gebruiken misschien als ze wat ouder is.

Stokke JetKids
Dit was onze eerste verre vlucht met twee kids en ondanks dat het tot nu toe altijd soepel verloopt kan het ook een keer drama worden. Want twee is misschien toch lastiger dan één? Daarom hadden we het dit keer nog iets serieuzer aangepakt en naast de cadeautjes, snoepjes, koekjes, Ipad etc. hadden we voor het eerst een Stokke JetKids koffertje mee. Dit leek ons mega handig aangezien we op die manier van Yuki’s stoel een soort van bedje konden maken. zodat zij én meer speel, chill en zit ruimte had, en dus wellicht beter kon slapen. Maar het liep een beetje anders… Aangezien onze Ravi een buikslaper is en dat dus op schoot twaalf uur lang praktisch onmogelijk is, hadden we hem direct na het opstijgen op het Stokke Jetkids bedje gelegd en hij was in no time in slaap en had totaal niet door of ‘ie nou in z’n eigen bedje lag of op de stoel van het vliegtuig. Ideaal. En dit heeft onze ass dus echt gesaved want als je bedenkt dat we hem anders al die tijd op schoot of buik hadden moeten houden dan had hij lang niet zo goed en makkelijk getukt als nu. Hij viel namelijk direct in slaap en moesten we wakker maken vlak voor de landing en Yuki heeft nog even met wat kindjes in het vliegtuig gespeeld en is daarna ook lief gaan slapen. Boven op ons. Iets minder chill, maar al met al heeft gewoon iedereen de hele heen én terugvlucht getukt!

Koekjes, crackers, chippies, melk en rozijntjes
Ik had voor we vertrokken een tasje gepakt met allemaal lekkere en redelijk verantwoorde snacks voor Yuki. Zodat ik haar kon omkopen als ze vervelend was (iets waar ik normaal fel op tegen ben en nooit doe maar voor zo’n lange reis leek mij dit wel handig) en ik er in ieder geval zeker van was dat ze niet vervelend zou worden omdat ze hangry was. Want dat wil je niet. Dus ik had van Ella’s Kitchen een paar pakjes (ook extra voor gewoon daar voor het geval je niets kon vinden wat ze wil eten) met pasta bolo ingepakt, en wel vijftien zakjes met knijpfruit, rozijntjes en die gepofte smikkelsticks met aardbei banaan (die vindt Yuki mega lekker) en die nieuwe chocoladekoekjes van De Kleine Keuken. Wat crackertjes, en zakjes appel, peer en wortel van de Albert Heijn. Zo kon ze elke keer zelf kiezen of kon ik haar omkopen als ze zich begon te vervelen of als ik het idee had dat ze trek had maar we even niet ergens waren waar we wat eten konden kopen. In principe kan je op Curacao alles kopen wat je nodig hebt maar je weet het nooit en om iets achter de hand te hebben is in geval van nood HEEL relaxed. Ik had nog een pak Nutrilon over en dat heb ik ook ingepakt voor het geval dat en dat bleek een goede call. Want als je ergens heel laat aankomt en er is niets voor handen kan je altijd terugvallen op een flinke fles melk en kleintjes moeten echt extra veel drinken in die hitte dus een extra fles is altijd goed. Er zitten trouwens verschillende Albert Heijn en in veel supermarkten verkopen ze Jumbo huismerkproducten, dus het is écht net of je thuis bent.
Naar Curacao met kids

Hoe doe je dat met bagage?

We gingen dik twee weken en aangezien je met een newborn toch meer meesleept (wat totaal overbodig is want het enige wat hij nodig had waren 20 rompertjes zonder mouwen en twee lodger hydrofiele slaapzakken) maar goed… Als je aan het inpakken bent denk je daar toch altijd anders over. Want wat als en wat als… Het werden twee koffers en de Joolz met het muskietennet en uv werende scherm. Ook hadden we natuurlijk de draagzak mee want dat is onmisbaar met een newborn op een vliegveld, maar daar hebben we ‘m nooit gebruikt. Het is zo warm en plakkerig, Ravi ging gewoon altijd mee in de Joolz. Die heeft van de geweldige roostertjes (uv werend) die je aan het hoofdeinde open kunt ritsen zodat er genoeg frisse lucht naar binnen komt en hij het nooit te warm krijgt. Oh en mijn alltime favourites tas gaat elke reis mee als handbagage want daar past álles in en is op plaats van bestemming geweldig als strandtas.

Rondreizen door Curacao met kids of blijf je op één plek?

Wij hebben meerdere hotels geboekt omdat we het leuk vinden om verschillende plekken te zien. Maar dat is op een eiland als Curacao in principe niet nodig. Wat wel leuk is, is om de laatste paar dagen in bijvoorbeeld Pietermaai te gaan zitten zodat je met de kids op de kamer en de babyfoon aan nog even een paar avondjes lekker kunt gaan eten en drankjes drinken samen. Wij logeerden bij BijBlauw en laten zij nou net ook één van de betere restaurants op het eiland hebben. Top combinatie dus!
Naar Curacao met kids

De leukste kidsproof hotels van Curacao

Chogogo Time to Smile – Jan Thiel
Dit resort is ideaal voor met kids. Op slechts enkele minuten lopen van het strand, met meerdere zwembaden en een perfect kinderbadje, ruime en mooie huisjes en veel kids om mee te spelen. Je kunt als je met de hele familie bent of met een ander stel de huisjes ook met elkaar connecten en dan heb je echt een mansion tot je beschikking.

Morena Eco Boutique – Jan Thiel
Morena is iets verder van het strand van Jan Thiel maar nog steeds minder dan tien minuten lopen. Ze hebben bolderkarretjes te leen bij de receptie zodat je daar de strandspullen en je kids in kunt doen. Dus echt slepen met spullen hoef je niet. Ook hier zijn meerdere zwembaden en het ontbijt is erg uitgebreid en goed. Je kunt broodjes en koffie ook naar je huisje laten komen, maar Morena zit op een paar minuten lopen van de Albert Heijn dus je kunt ook zelf boodschappen doen.

BijBlauw – Pietermaai
Bij BijBlauw logeerden wij de laatste twee nachten en dus verbleven we hier ook met Oud en Nieuw. Dikke aanrader! Want BijBlauw heeft een geweldig restaurant, dus zo kan je de vakantie samen afsluiten met een lekker etentje terwijl dit kids boven liggen te tukken. En vanuit het hotel en je kamer kan je het vuurwerk perfect zien dus we hebben heerlijk zitten genieten met de kids. Aangezien zie hier om zeven uur ‘s avonds ook vuurwerk afsteken (omdat het in NL dan twaalf uur is) hebben de kinderen er ook nog wat aan.

Andere hotels die perfect zijn voor met kids zijn Kontiki, Papagayo (de beste ligging) en Baoase.
Naar Curacao met kids

Extra tips voor als je naar Curacao gaat met kids

Yuki eet over het algemeen best goed altijd. Ze wil alles proeven en vindt eten echt een feestje. Het liefst laat ik haar dan ook gewoon met ons mee eten of ik bestel een soepje, pasta bolo of zoiets voor haar. Op Curacao zijn ze nog van de ouderwetse kindermenu’s zoals kroketten met friet, frikadellen met friet en pannenkoeken met suiker en stroop. En nu vind ik dat af en toe geen enkel probleem maar ik wil niet dat dat het enige is wat mijn kind binnen krijgt. Dus bestelden we vaak iets wat zij ook lekker vond, deelden we een beetje of gaf ik haar dingen van mij. Curacao is niet super culinair, je kunt overal prima eten en er zitten een aantal hele goede restaurants op het eiland maar vaak is het toch veel bbq style, frituur, pannenkoeken, pizza’s, burgers etc.

Waarom is naar Curacao gaan met Kids zo’n aanrader?
Het is er het hele jaar door zomer. Overal kan je met de auto heen en alles is redelijk dichtbij. Iedereen spreekt er Nederlands en voor kinderen is het hier één groot feest. De hele dag zwemmen, spelen op het strand, ravotten en doen. Eigenlijk alle hotels zijn kidsproof want dit is gewoon een onwijs populaire bestemming voor gezinnen. Dus hier kan je eigenlijk de mist niet in gaan. Er zijn altijd wel andere kindjes op en rond het zwembad of bij het strand dus je kunt zelf ook nog eens een boek lezen en het eiland is heel veilig. In principe is alles wat je nodig hebt voor kinderen daar te koop. Of dit nu melkpoeder is, luiers, kleding, schoentjes, wat dan ook.

Kerst vieren op Curacao?
Doen! Echt wat is dit ons bevallen. Natuurlijk is een avond met opa en oma en de rest van het gezin heel gezellig en knus. De cadeautjes, de kerstboom en alles er omheen eigenlijk heel leuk en bijzonder. Maar toch is ons dit heel goed bevallen. Geen kook of cadeau stress, lekker op je slippers naar het Kerstdiner op het strand. De Nieuwjaarsduik die opeens veel minder pittig is en het scheelt altijd veel vakantiedagen opnemen. Wij hadden een luxe vijf gangen Kerstdiner bij Zest en zelfs Yuki kreeg amuse, een tomatensoepje, kip met frietjes en een heerlijk toetje. Ravi lag lekker te tukken in de kar naast de tafel en om tien uur gingen we helemaal voldaan en gelukkig van tafel richting huis. Wat een top Kerst! Je mooiste jurk uit de kast trekken en dan met je slippers over het strand richting het restaurant.
Naar curacao met kids

Dit zijn de beste restaurants van Curacao. Naar het strand? Wij vonden dit de mooiste stranden van Curacao.
Benieuwd naar onze Bali vakantie? Check hier het naar Bali met kids artikel.